Listing 1 - 10 of 3654 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Iedereen, leerlingen en leerkrachten, wil graag dat er op school een goede sfeer is. Als de sfeer goed is, kan iedereen zich er thuis voelen en het gevoel hebben erbij te horen en gezien te worden. Pas als de sfeer goed is, is er ruimte voor goed onderwijs. Dat is immers waar leerlingen recht op hebben en wat leerkrachten graag willen geven.Dit boek laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je lessen in orde zijn, dat wil zeggen hoe je een vriendelijke en veilige omgeving kunt creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Centraal staat daarbij het gedrag: dat van jezelf als leerkracht, zowel individueel als in teamverband, en dat van de leerling, zowel individueel als in groepsverband. Omdat gedrag, en dus ook probleemgedrag, altijd plaatsvindt in een omgeving waar de leerkracht en de leerlingen deel van uitmaken, wordt in deze uitgave dat gedrag niet bekeken als iets wat op zichzelf staat, maar zoveel mogelijk in relatie tot de omgeving.Lessen in orde is verrijkt met de nieuwste wetenschappelijke inzichten over uiteenlopende onderwerpen (inzichten van onder meer Hattie, Verhaeghe, Kirschner, El Hadioui, Sampson, Hermsen en Renes, het Sociaal Planbureau en de OESO). De dagelijkse onderwijspraktijk staat daarbij nog altijd centraal: probleemgedrag, ICT in het onderwijs, motivatie, gezag, differentiatie, School Wide Positieve Behavior Support. Ook wordt ingegaan op vragen die momenteel in onderwijsland leven: hoe geef ik vorm aan passend onderwijs; is er nog wel een rol weggelegd voor het bildungsideaal; hoe kan het hoge ziekteverzuim en uitvalpercentage onder leerkrachten worden teruggedrongen of - beter nog - worden voorkomen, wat is de rol van de overheid bij de vormgeving van het Nederlandse onderwijs en wat zou die moeten zijn; en in welke situaties mag een leerkracht fysiek ingrijpen?Dit boek is geschreven voor opleiders en studenten aan pabo's en voor alle leerkrachten die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren en die (nog) elke dag willen leren.
basisonderwijs --- gezag
Choose an application
Wie de onderwijscolumns van Naomi Smits in Trouw heeft gelezen, weet dat ze een leerkracht is met veel passie voor haar vak. In dit boek vertelt ze openhartig over haar onderwijscarrière tot nu toe. Los van de vele hilarische anekdotes en grappige opmerkingen van leerlingen die ze in de loop der jaren heeft opgetekend, heeft haar verhaal een serieuze ondertoon. Naomi observeert, stelt vragen en maakt zich druk om het imago van haar vak. Ze neemt de lezer mee in haar visie van hoe het óók zou kunnen. Zo doet ze onder andere aanbevelingen voor de pabo’s om de opleiding beter te maken, en geeft ze adviezen aan startende leerkrachten en begeleiders van starters. Verder zijn er praktische tips om werkdruk aan te pakken en geeft ze relatieadvies voor het werken met een duo-partner. Ze regelt een kijkje in de keuken bij researchED en het Lerarencollectief, en vertelt wat de rol van bijvoorbeeld sociale media kan zijn bij professionalisering. Dit rijk gevulde boek is prachtig geïllustreerd door Mieske.
Choose an application
Een verhalend ontwerp voor de rekenles voor kinderen van 6 tot 8 jaar, om voor te lezen of samen met hen te lezen. Onderweg op hun reis komen Ieke en Pol puzzels tegen die ze op moeten lossen. De kinderen kunnen daarbij helpen. De puzzels en opdrachten hebben allemaal te maken met wat op de basisschool bij rekenen-wiskunde aan bod komt. Bij dat vak gaat het niet alleen om rekenen, maar ook om het maken van kaarten en plattegronden, om begrippen als 'boven' en 'onder', 'links' en 'rechts', om ordenen en om logisch redeneren. (Bron: covertekst)
Wiskunde ; basisonderwijs --- wiskunde ; basisonderwijs --- wiskunde
Choose an application
Met Een klein gebaar onderzoek je gebaren met jonge kinderen en geef je ze een betekenis. Je leerlingen leren ook ontdekken hoe deze gebaren in de wereld betekenis krijgen, in de actualiteit en in de grote tradities. Een klein gebaar bestaat uit een reeks van kaarten per graad. Op de kaarten staan ongeveer 30 gebaren afgebeeld die de kinderen kunnen verkennen en inoefenen. Aan de kaartenreeks zijn ook impulsen gekoppeld voor in de klas. De kaarten kunnen flexibel worden gebruikt, individueel of in groep. Ze kunnen deel uitmaken van een rituelenkoffer in de klas en ondersteuning geven als kinderen zelf een ritueel willen maken of een bestaand ritueel beter willen leren begrijpen. Er zijn twee centrale fases in het project: een inzichtsfase en een handelingsfase. Aan ieder gebaar is er ook een impuls gekoppeld die toont hoe het gebaar betekenis krijgt in de wereld. Zo kan er in twee bewegingen gewerkt worden met de kaarten en de impulsen: van binnen naar buiten en vanuit een impuls uit de wereld naar de eigen ervaringen en belevingen toe bij ieder kind.
Godsdienst ; basisonderwijs --- Godsdienst --- Rituelen --- Basisonderwijs
Choose an application
Onderwijswerk is een inspirerend boek om door te bladeren, te lezen en mee aan de slag te gaan. het boek staat boordevol vragen, checklists, tips en er is ruimte voor je eigen notities. Door dit boek te lezen én te gebruiken wordt het een persoonlijk naslagwerk dat elke leerkracht een positieve vibe geeft!
Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leraren basisonderwijs --- Welbevinden --- Leraar basisonderwijs --- Patiënt
Choose an application
477.6 --- tekenen --- basisonderwijs
Choose an application
Choose an application
Bewegen is zó belangrijk voor kinderen. Niet alleen voor hun motorische ontwikkeling, lichamelijke activiteiten bevorderen ook hun gezondheid. Bovendien kan bewegen het leren ondersteunen! Redenen genoeg dus om als leerkracht alle kansen te grijpen die zich aandienen om de kinderen aan het bewegen te brengen. En die kansen zijn er in overvloed, zowel in de klas als daarbuiten. Motoriek en didactiek helpt je om als leerkracht op een eenvoudige manier doelgericht beweging te stimuleren, en dat via kant-en-klare opdrachtenfiches die de kinderen in de klas, op de speelplaats en thuis in gang moeten zetten, praktische tips en voorbeeldlessen voor gebruik tijdens de lessen LO. Ook krijg je inzicht in de motoriek en de leerlijnen voor beweging. Het boek is bedoeld voor elke leerkracht in de basisschool die daarbij betrokken is: de klasleerkracht, de zorgleerkracht, de LO-leerkracht enzovoort.
Choose an application
Choose an application
Basisonderwijs --- Wiskunde --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- wiskunde --- didactiek --- basisonderwijs --- Cijferen ; basisonderwijs --- Meetkunde ; basisonderwijs --- Vraagstukken ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs --- Wiskundige initiatie ; kleuteronderwijs --- 475.4 --- Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Metend rekenen --- Algoritmen --- Vraagstukken --- Meetkunde --- Wiskundige initiatie --- Kleuteronderwijs --- Algoritme --- Vraagstuk (wiskunde)
Listing 1 - 10 of 3654 | << page >> |
Sort by
|